Bye Sydney, Hello Bundanoon

11 november 2018 - Bundanoon, Australië

Hallo lieve lezers,

Het is alweer een paar dagen geleden dat ik iets van mijzelf heb laten horen. Hopelijk hebben jullie geen vermissings berichten uitgezonden of SOS pijlen geschoten. Want ik leef gewoon hoor in totale rust en reinheid.

Mijn vorige blog schreef ik nog vanuit Collaroy. De standplek van mijn grote reis. Ik kan jullie vertellen dat ik afgelopen donderdag ben verhuisd richting Bundanoon. Ik heb namelijk werk voor 6 weken.

De verhuizing opzich was al een hele tour. Mijn backpack opnieuw inpakken, treintickets boeken en dan vervolgens bepakt en al richting Bundanoon. De eerste strubbeling die ik had was dat de trein die van Sydney Central naar Bundanoon meer dan een uur vertraagd was. Niet alleen de NS doet aan vertraging. Toen de trein er eenmaal was duurde het ook nog een kwartier voordat ik kon instappen. Want eerst gaat er een schoonmaakploeg door de trein heen. En alles hier gaat slow down. Ik had de sneltrein geboekt maar als dit een sneltrein moest zijn dan ga ik de volgende keer per schildpad. Maar goed ik had een luxe stoel, lekker eten en een fantastisch uitzicht. Na ongeveer 2,5 uur kwam ik aan in Bundanoon. Op het eerste gezicht een schattig dorpje met wat lokale winkels. Daar werd ik opgehaald door Pete. Vanaf het station was het nog 5 minuten richting de farm. Dus echt afgelegen zit ik niet.

De farm is ook weer niet een echte hele grote farm. Mijn taak is namelijk 3 paarden verzorgen en wat tuinieren. Pete en Virginia wonen hier pas een aantal maanden dus er is nog veel in aanbouw. Ze hebben een mooie binnen/buitenarena waar Virginia haar paarden traint. Daarnaast hebben ze ook nog 60 koeien die in de bergen lopen. Ik heb daar niet veel mee van doen.

Ik heb een eigen kamer met een kingsize bed waar ik mezelf in kan opvouwen. Pete en Virginia zorgen goed voor me. Alles wat ik qua eten of drinken wil hebben schaffen ze aan. Ik hoef alleen in de ochtend mijn ontbijt zelf te maken en de rest wordt aan mij opgediend. Wat een HEERLIJKHEID. Maar voor al die luxe die ik krijg, moet ik zelf ook aan de bak. Mijn eerste werkdag was enorm wennen. Mijn taak is vooral om voor de paarden te zorgen, opzich geen punt, maar hier gaat het toch iets anders dan ik gewend ben. Allereerst heb ik een hele theoretische uitleg gehad over stallen schoonmaken. JA LET OP ik moet 2 stallen schoonmaken, normaliter zou ik daar 15 min over doen. Het is hier verplicht om er 1 uur over te doen. Ik vind het hilarisch, want iedere drol die ik in de kruiwagen stop bestudeer ik. Soms is het gewoon in de stal zoeken naar stront. Maar goed ik pas me erop aan. De drollen moet ik vervolgens naar de planten brengen omdat ze dienen als compost. Daar moet ik ze met mijn handen over de planten uitwrijven. GEEN NOOD IK HEB HANDSCHOENEN AAN.

Tussen al het schoonmaken van de stallen door ben ik ook bezig met de paarden, dekentje op dekentje af, bandage om, berscheminkje hier berscheminkje daar, balsum hier balsum daar. Het zijn hier net prinsen en prinsessen die paarden. Laat staan het eten wat ze hier krijgen, linzen, snufje zout, groenvoer, worteltjes etc. En voor alles is er een reden waarom ze het krijgen. Het ene paard is hoog sensitief, dus daar wordt wat kalmerend groenvoer ingestopt het andere paard krijgt wat extra vitamine, ga zo maar door. Je wilt niet weten wat deze mensen besteden aan hun paarden.

Naast dat ik de paarden verzorg doe ik ook nog aan tuinieren samen met Pete. Beetje plantjes inpoten en onkruid weghalen. Na al het harde werken is het tijd voor ontspanning. Gisteren zijn we naar een BBQ elders geweest. Je neemt zelf wat mee en schuift vervolgens aan. Super gezellig. Wel moet ik zeggen nu ik tussen alle locals zit, ik zelf soms overprikkeld raak van al het Engels wat er gesproken wordt. Dus dan is het even fijn om je familie en vrienden te spreken in onze o zo leuke taal. Het Engels gaat me overigens wel goed af, beter dan verwacht.

De komende weken zal ik hard aan het werk zijn, als ik een dag vrij ben zal ik met de trein on tour gaan. Mijn volgende trip van 1 dag staat gepland om naar Canberra te gaan dit is de hoofdstad van Australië.

Ik spreek jullie snel

Liefs Lysan

1. Tenny van ree:
    12 november 2018
    Hoi Lysan,
    Ik geniet van jouw reisverhalen. Ga zo door!!!