You Can't Stop The Waves, But You Can Learn To Surf.

28 december 2018 - Melbourne, Australië

Lieve familie, vrienden en andere geïnteresseerden,

Hebben jullie de kerst overleefd, alle buikjes weer rond gegeten en genoeg ontspannen. Dan is het nu tijd voor weer een heerlijk verhaal vanuit Down Under. Ik heb al een tijdje niks van mij laten horen. Maar geen nieuws is goed nieuws zullen we maar zeggen. En ik kan jullie vertellen het gaat uitstekend met mij.

Nadat ik vorige week een vrijdag de boerderij heb verlaten, ben ik terug gekeerd naar Sydney. Waar ik nog 2 dagen heb doorgebracht met Shima een Zwitsers meisje. Ook heb ik in Sydney of all places even een oude BT (Beatrix Theater) reünie gehouden samen met Nienke. Super tof om na ongeveer 2 jaar elkaar weer te zien en gezellig als vanouds drankjes te drinken. Na mijn 2 dagen Sydney was het tijd voor mijn meest actieve Kerstmis ooit.

Zondagochtend om 7 uur stond ik bepakt en wel klaar voor mijn Surfkamp in Bendalong. Samen met nog ongeveer 20 andere Dutchies en uiteraard ook andere Europeanen zijn we op de bus gezet richting surfkamp. Na een rit van ruim 4,5 uur kwamen we aan op de camping. Waar de tenten met bedjes al klaar stonden. Nadat we de spullen hadden gedropt in de tent was het tijd voor onze eerste surfles. Eerst gingen we droog oefenen, heerlijk paddelen en planking  in het zand, je bent al kapot voordat je überhaupt in het water ligt. En dan dat geweldige pak waarin je, je een rollade voelt het geeft de ultieme kerstsfeer.

Maar goed ik was de eerste les aan het begin van mijn trip nog niet vergeten en het ging wonder boven wonder best goed. Ik kon al een beetje staan op mijn board. Na 2 uur gesurft te hebben was het tijd voor de chill modus. In de avond hebben we gezellig drankjes gedronken en de foto's terug gekeken die, die middag waren gemaakt door de huisfotograaf. Ik had een leerdoel voor de volgende surfles, werken aan mijn lach tijdens het surfen. Ik neem de sport iets te serieus;).

Dag 2 van het surfkamp stond in het teken van een drukke planning. We hadden die dag 2 surflessen in de ochtend 2 uur en in de middag ook nog 2 uur. In de tussentijd gingen we ook nog Stingrays (reuzenmanta's) voeren. Deze laatst genoemde gaat niet zonder risico's want als deze geweldige vissoort je raakt met zijn staart kan je een flinke ontsteking krijgen met de dood tot gevolg. Naast dat we deze vissen hebben gevoerd wat best wel vreemd was omdat hun mond heel glad aanvoelt, hebben we ook nog een korte wandeling gemaakt naar de Rock pools. Ja zwemmen tussen de rotsen, ook dat ging niet zonder gevaar want daar was de zee-egel. Maar het is wel een super vette ervaring, om in zulk kraakhelder water te zwemmen wat aanvoelt als een Jacuzzi. Dag 2 was voor ons ook kerstavond. Dit hebben we gevierd aan het strand met een kampvuur en een echte Australische dans, ik noem het meer de mislukte polonaise.

Dag 3 stond in het teken van kerst, we werden wakker gemaakt met kerstmuziek en hebben uiteraard ook weer gesurft in de ochtend. In de middag was er een uitgebreide kerstlunch waarin we goed zijn verzorgd. En ook het kerstdiner was zeer goed. Over het eten mocht je echt niet klagen, in de ochtend altijd pannenkoeken met vers-fruit, in de middag en avond curry's, visgerechten, salades, kangaroo en uiteraard een echte Ozzie BBQ. De rest van de middag hebben we besteed aan chillen aan het strand en kijken hoe de meeste mannen cricket probeerde te spelen. Voordat ik naar bed ging heb ik nog oog in oog gestaan met 1 van de gevaarlijkste slangen (Brown Snake). Ik kan jullie vertellen deze slang heeft het niet overleefd en is door een Ozzie doodgehakt met een schep. Nu kan je denken zielig, maar als deze slang je bijt, kan je het als persoon niet meer na vertellen.

Dag 4 was alweer de laatste dag in Nederland is het dan 2e kerstdag, hier bestaat dat niet. Wel is er Boxingday. Een dag waar alle kortingen in de winkels nog hoger worden. Maar goed ik moest eerst nog op mijn surfplank gaan staan in de ochtend. Ik kan je vertellen na 4 dagen ben je echt kapot. Ik heb dan ook op deze laatste dag niet heel veel meer gesurft maar vooral veel lol gehad. Na het surfen was het tijd om op te ruimen. Hier hoort ook de tent afbreken bij. En dan heet je Lysan die nauwelijks in haar leven een tent heeft opgezet of afgebroken. Betekent dit dat ik een luxe leven lijdt. Ik vind van niet, ik sliep nou eenmaal niet echt vaak in een tent. Maar goed zo gezegd zo gedaan, de tent was binnen no time afgebroken en opgeborgen. Na de lunch was het tijd om weer terug te keren naar Sydney. Eenmaal terug in Sydney heb ik daar nog 1 nacht doorgebracht. De volgende ochtend zat ik al weer vroeg in de trein richting mijn nieuwe avontuur in Melbourne.

De treinrit was een zware dobber, bijna 12 uur zitten in een trein is niks voor mij en daarbij kwam ook nog dat halverwege de rit de airco het begaf en we als sardientjes in een blik bij 40 graden zaten te koken. Maar goed eenmaal oververhit in Melbourne aangekomen had ik geen zin meer om uit te zoeken waar ik heen moest, dus heb ik een Uber geboekt. De Uber heeft me rechtstreeks voor het hostel afgezet. Ik slaap op dit moment in Flinders. Een hostel midden in de stad. De eerste avond ben ik meteen meegenomen door Gemma een Engels meisje zij heeft me een korte tour gegeven bij avond. Mijn eerste indruk van Melbourne is dat het er echt leeft en een stuk artistieker is dan Sydney. I Love It.
Mijn eerste dag in Melbourne heb ik goed besteed, ik heb meegedaan aan een Free Tour Walk. Dit zijn gratis wandelingen rond de stad. Nou,ja helemaal gratis kan je het niet noemen want aan het einde van de rit verwacht de gids uiteraard fooi. En daarbij kunnen ze ook nog allerlei andere kortingen regelen voor andere uitjes. In de middag ben ik met dezelfde tour-guide op tour gegaan tijdens de Pub-tour. Heerlijke cocktails drinken op plekken waar je zonder gids nooit zou komen. In de avond ben ik samen met Gemma en Lily (Chinees meisje)  nog wat gaan drinken en eten. Ik kan jullie vertellen dat ik de komende anderhalve maand een geweldige tijd ga beleven hier in Melbourne.
Ze zeggen wel eens The City They Never Sleeps is New York, maar ik vind dat Melbourne zich er zeker niet voor onder doet.

Lots of Love,
Lysan

PS: de surf foto's volgen zodra ik deze binnen heb.